Amerykańska motoryzacja - Historia amerykańskich samochodów
Auta amerykańskie są znane na całym świecie, ponieważ to właśnie w USA znajduje się szereg firm, które produkują w ciągu roku miliony samochodów. Należą do nich zarówno marki amerykańskie, takie jak Ford czy General Motors, jak zagraniczne, czyli m.in. Toyota, Nissan, Honda, Hyundai, KIA, Mitsubishi, Mercedes, BMW i Volvo. Dziś pokrótce omówimy historię amerykańskiego rynku motoryzacyjnego.
Spis treści:
- Okres pierwszych wynalazków: 1900-1909
- Okres innowacji: 1910-1919
- Okres rozwoju: 1920-1929
- Okres samochodów klasycznych: 1930-1939
- II Wojna Światowa: 1939-1945
- Walka o rynek: 1950-2000
- Czasy obecne
- Podsumowanie
Okres pierwszych wynalazków: 1900-1909
Pierwsze auta amerykańskie były zmechanizowaną wersją zaprzęgów konnych. Ich produkcję rozpoczęto w latach 1900-1903. Były to pojazdy napędzane silnikami parowymi lub elektrycznymi, a ich maksymalna prędkość nie przekraczała 25 km/godz. W latach 1906-1909 zaczęto produkować pierwsze samochody, których wygląd był zbliżony do aut naszych czasów. Przykładem jest np. popularny model Hupmobile.
Okres innowacji: 1910-1919
Okres innowacji na amerykańskim rynku motoryzacyjnym to przede wszystkim czas wprowadzania różnego rodzaju udogodnień jak np. stały dach czy elektryczny starter. Dzięki temu samochody stały się bezpieczniejsze i prostsze w obsłudze. W tym czasie pojawiła się także idea, że samochody powinny być dostępne dla wszystkich. Głównym realizatorem tej zasady był oczywiście Henry Ford.
Okres rozwoju: 1920-1929
Wraz z prężnym rozwojem motoryzacji, w Ameryce zmieniał się poziom życia: zaczęły powstawać kolejne drogi, ulice i mosty. W okresie rozwoju 90% produkowanych aut posiadało już stały dach oraz komfortową kabinę. Bezsprzecznym przełomem było pojawienie się ekstrawaganckiego modelu, którego producentem była firma Hudson-Essex. W krótkim czasie zdominował on niemal cały tamtejszy rynek. Warto dodać, że w latach 1920-1930 w Ameryce zostało zarejestrowanych 23 miliony samochodów!
Okres samochodów klasycznych: 1930-1939
W latach 1920-1947 General Motors zgłosił aż 186 patentów, które dotyczyły m.in. benzyny ołowiowej, freonu, elektrycznego startera czy zestawu modyfikowanych farb stosowanych do malowania karoserii. W latach 1930-1939 szczególny nacisk położono na różnego rodzaju badania i testy, które w efekcie miały znacząco rozwinąć rynek motoryzacyjny w Ameryce. Najwięcej czasu poświęcono bez dwóch zdań na proces spalania, dzięki czemu udało się zwiększyć jego wydajność i obniżyć koszty eksploatacji samochodu. W tym okresie poszczególne marki rywalizowały ze sobą i produkowały coraz to bardziej luksusowe modele aut, a w szczególności firmy Cadillac i Buick.
II Wojna Światowa: 1939-1945
II Wojna Światowa zmusiła Amerykę do zmiany kierunku rozwoju branży motoryzacyjnej. W tym okresie produkowano przede wszystkim samochody wojskowe, a firmy Ford, Studebaker czy Dodge wyprodukowały wiele tysięcy ciężarówek i popularnych jeepów, które dostarczane były do wojskowych jednostek alianckich. Po zakończeniu wojny w USA powstała średnia klasa społeczna, która wywarła znaczny wpływ na dalszy rozwój tamtejszego przemysłu samochodowego.
Walka o rynek: 1950-2000
W roku 1964 Ford przedstawił na nowojorskiej wystawie samochodowej nowy model Ford Mustang. W kolejnych latach powstało wiele nowych wersji tego samochodu, które na długi czas całkowicie zdominowały amerykański rynek motoryzacyjny. Ford Mustang bezkompromisowo wszedł do historii Ameryki i pozostaje w niej po dzień dzisiejszy. Z biegiem lat powstawały kolejne generacje tego modelu: Generacja I – 1965 – 1973, Generacja II – 1974-1978 Generacja III – 1979- 1993 Generacja IV - 1994- 2004 Generacja V - 2005 -2014 Generacja VI - 2015 – obecnie.
Czasy obecne
Obecnie Ameryka to jeden z największych ośrodków przemysłowych na światowym rynku motoryzacyjnym. Rocznie do Europy sprowadza się setki tysięcy amerykańskich samochodów. Tamtejszy rynek słynie przede wszystkim z modeli typu jeep i off road, które nie mają sobie równych, jeśli chodzi o styl jazdy w trudnych warunkach. Z kolei auta z USA, które można nazwać już zabytkowymi, to wciąż cel kolekcjonerów z całego świata.
Podsumowanie
Dynamiczny rozwój samochodowego rynku w Ameryce to przede wszystkim efekt ogromnych potrzeb społeczeństwa i tamtejszego stylu życia. Trzeba pamiętać, że przemysł samochodowy wywarł duży wpływ na rozwój innych dziedzin techniki, takich jak m.in. elektronika, inżynieria materiałowa czy systemy komunikacji. Przyczynił się on również do rozbudowy miejskiej infrastruktury: powstały nowe drogi, ulice, mosty, autostrady, a nawet miasta! Historia aut amerykańskich jest niezwykle barwna i bogata, dlatego ciężko opowiedzieć ją w krótkim artykule. Wszystkich zainteresowanych i pasjonatów tamtejszej motoryzacji serdecznie zapraszamy do obserwowania naszego bloga, ponieważ być może powrócimy jeszcze do tego tematu w kolejnych artykułach.