Ile wynosi cło z USA do Polski?
Sprowadzanie samochodów i motocykli z USA cieszy się ogromną popularnością pomimo tego, że wiąże się z koniecznością zapłaty podatku VAT, kosztów transportu, akcyzy, opłat celnych i przygotowania pojazdu do spełnienia warunków dopuszczenia do ruchu na polskich drogach. Cło na towary z USA jest regulowane urzędowo i zależy od ich rodzaju i wartości. Ile wynoszą opłaty celne z USA?
Spis treści
2. Wysokość cła dla pojazdów sprowadzanych z USA
3. Samochody z USA zwolnione z opłat celnych
4. Cło na samochody elektryczne z USA
5. Cło na jednostki pływające z USA
6. Ile wynosi cło na pozostałe towary z USA?
7. Towary zwolnione z opłat celnych
8. Najczęściej zadawane pytania
Opłaty celne na towary sprowadzane spoza Unii Europejskiej mają na celu ochronę europejskich rynków. Stawki celne są uzależnione od rodzaju towaru oraz jego wartości. Są też przypadki, że wymarzone auto można sprowadzić z zerowym cłem. Cło na produkty z USA jest naliczane w momencie, gdy dotrą na granicę z Unią Europejską. Pojazdy są poddawane kontroli celnej w portach docelowych.
W myśl obowiązujących przepisów opłaty celne są nakładane zarówno dla towarów sprowadzanych na własny użytek, jak i tych przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. Cło ze Stanów jest takie samo na terenie całej Unii Europejskiej. Prawo rozróżnia trzy przedziały wartości przesyłki:
- towary o wartości do 22 EUR – zwolnione z opłat, z wyjątkiem wyrobów objętych akcyzą;
- towary o wartości od 22 do 150 EUR - trzeba opłacić manipulacyjne opłaty celne i podatek VAT oraz akcyzę (jeśli jest wymagana);
- towary o wartości powyżej 150 EUR – trzeba zapłacić cło, manipulacyjne opłaty celne, podatek VAT oraz akcyzę (jeśli jest wymagana).
Na początku musimy podkreślić, że wartość cła jest taka sama w całej Unii Europejskiej, niezależnie od tego, gdzie znajduje się port docelowy. Jednak auta z USA najczęściej przypływają do Niemiec ze względu na niższy podatek VAT, który wynosi tam 19 proc. Jeżeli więc policzymy łącznie cło i VAT z USA, nasi zachodni sąsiedzi wypadają najkorzystniej.
Wysokość cła zależy od rodzaju pojazdu. Przykładowe stawki celne dla pojazdów sprowadzanych z USA są następujące:
- samochód osobowy – 10 proc.;
- motocykl – 6 proc. dla pojemności silnika do 250 cm3 i 8 proc. dla pojemności silnika powyżej 250 cm3;
- quad – 10 proc.;
- samochód ciężarowy – 22 proc.
Do tego należy doliczyć opłaty manipulacyjne, które są ustalane indywidualnie, ponieważ w ich skład wchodzi np. opłata za składowanie towarów na składzie urzędowym, rozładunek kontenera itp.
Są dwa przypadki, w których samochody osobowe są zwolnione z opłat celnych.
Pierwsza grupa pojazdów zwolnionych z opłat celnych to samochody zabytkowe. To sprawia, że wiele osób decyduje się na import klasyków ze Stanów Zjednoczonych. Żeby auto było zakwalifikowane jako zabytek, musi spełniać określone wymagania. W przypadkach, kiedy samochód jest sprowadzany z USA, uznaje się go jako zabytek, jeśli ma więcej niż 30 lat, ma co najmniej 75 proc. oryginalnych części i minęło co najmniej 15 lat od zakończenia jego produkcji.
Zwolnienie z cła przysługuje też tym, którzy sprowadzają auto jako mienie przesiedleńcze. Przy czym tu również muszą być spełnione określone warunki. Dotyczy to tylko sytuacji, kiedy mówimy o samochodzie osobowym, który jest zarejestrowany na przesiedlającego się od co najmniej 12 miesięcy przed przeprowadzką, a także nie będzie używany w Polsce do celów zarobkowych przez 12 miesięcy po sprowadzeniu do Polski. Polskie prawo nie zezwala też na użyczanie lub wynajmowanie takiego samochodu.
W przypadku samochodów elektrycznych polskie procedury celne nie przewidują zwolnienia importera z opłat. Cło i podatek z USA są jednak niższe, ponieważ samochody elektryczne nie są objęte akcyzą. To oznacza, że w przypadku elektryków import samochodów z USA jest bardzo opłacalny. Wysokość cła jest taka sama jak dla aut osobowych, a więc wynosi 10 proc, a wysokość podatku VAT zależy od kraju portu docelowego.
Polacy sprowadzają z USA również konstrukcje pływające i tu także warto wiedzieć, ile wynosi cło. W tym przypadku jest ono znacznie niższe niż dla samochodów i oczywiście jest uzależnione od rodzaju konstrukcji.
Dla jednostek pływających stosuje się następujące przeliczniki stawek celnych:
- jacht – od 1,7 do 2,7 proc.
- łódź – od 1,7 do 2,7 proc.;
- skuter wodny – 1,7 proc.
Samochody, motocykle i łodzie to tylko część towarów, które są sprowadzane do Polski zza oceanu. Polacy kupują w USA również sprzęt telekomunikacyjny, maszyny biurowe, urządzenia medyczne i inne produkty na własny użytek lub do dalszej odsprzedaży. Część z nich również podlega opłatom celnym.
Stawki celne dla najpopularniejszych produktów:
- narzędzia ręczne i maszynowe – 1,7 proc.;
- wyroby tytoniowe – 11,2 proc.;
- wyroby optyczne – 3 proc.;
- maszyny biurowe – 0 do 2,2 proc.;
- produkty chemiczne – 0 do 6 proc;
- części samochodowe – 4,5 proc.
Podobnie jak przy samochodach, tak w niektórych przypadkach innych towarów sprowadzanych do Polski z USA importerzy są zwolnieni z opłat celnych.
Zwolnienie z opłat celnych obejmuje m.in.:
- urządzenia medyczne;
- sprzęt elektroniczny (laptopy, smartfony itp.);
- produkty terapeutyczne;
- leki;
- wyroby z metali nieszlachetnych.
Według opublikowanego na stronach Sejmu RP Leksykonu budżetowego cło jest to opłata nakładana przez państwo na towary w związku z ich wywozem i przywozem dokonywanym przez granice celne państwa, a także ich tranzytem poza jego obszar celny.
Z opłat celnych są zwolnione produkty o wartości przesyłki do 22 euro. Wyjątek stanowią produkty objęte akcyzą, tutaj dodatkowe opłaty są nieuniknione. W przypadku towarów o wartości od 22 do 150 euro obowiązują jedynie manipulacyjne opłaty celne, podatek VAT i ewentualnie akcyzę.
Wysokość cła jest obliczana według wartości produktu z dokumentu potwierdzenia zakupu oraz stawki obowiązującej dla danej grupy produktów. W przypadku np. samochodu osobowego będzie to 10 proc. od wartości pojazdu wpisane na dokumencie sprzedaży.
Nie wszystkie towary są objęte cłem i nawet w przypadku niektórych typów pojazdów można być zwolnionym z konieczności zapłaty cła. Dotyczy to samochodów zabytkowych oraz samochodów osobowych sprowadzanych jako mienie przesiedleńcze, których import nie ma charakteru handlowego. Nadal jednak są one objęte akcyzą i podatkiem VAT.
Cło na samochody sprowadzane z USA jest takie samo we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Wielu importerów wybiera jednak odbiór pojazdów w Niemczech, ponieważ podatek VAT jest tam niższy i wynosi 19 proc.