Dodge Challenger z USA
Dodge Challenger to jeden z najpopularniejszych amerykańskich muscle cars i jedna z ikon amerykańskiej motoryzacji. Aż trudno uwierzyć, że pojawiły się tylko trzy generacje tego auta, z czego jedna bazowała na... Mitsubishi. Jeżeli szukasz męskiego, mięsistego, przykuwającego wzrok innych użytkowników drogi samochodu, to Dodge Challenger z USA jest właśnie dla ciebie! Znajdziesz go w ofercie Bryki z Ameryki.
Dodge Challenger – 1969-1974
Nazwa Challenger po raz pierwszy pojawiła się w 1959 r. i użyto jej w odniesieniu do wariantu samochodu Dodge Coronet. Dopiero w 1969 r. przedstawiono auto jako odrębny model. Koncern Chrysler chciał mieć samochód sportowy i takim właśnie był Dodge Challenger. Wymiary znacząco odbiegały od sportowych, jeśli weźmiemy pod uwagę europejskie standardy. Szybko jednak stał się poważnym graczem i wzdychali do niego klienci po obu stronach oceanu.
Challenger dzielił platformę z Chargerem, a także z Plymouth Barracuda. Oferowano go w dwóch wersjach – jako coupe i kabriolet. Choć sprzedawano go zaledwie przez 4 lata, to miał sporą gamę silników i co roku wprowadzano nowe zmiany oraz usprawnienia.
W 1971 r. wprowadzono większe zderzaki, co było podyktowane zmianami w przepisach federalnych. W wersjach z silnikami V8 maska zyskała bardziej zaokrąglony kształt. Wycofano silnik 426 HEMI, a 440 Magnum został osłabiony do 350 KM. Na liście wyposażenia pojawiła się klimatyzacja.
W 1972 r. znów zmieniono zderzaki, stały się bardziej masywne i wypukłe. Tym razem zmiana była mocno zauważalna. Zmniejszono liczbę wskaźników na desce rozdzielczej. Ponownie zrewidowano ofertę silników, z jakimi oferowany był Dodge Challenger. Spalanie było dzięki temu nieco mniejsze, żeby sprostać federalnym regulacjom.
W 1973 r. wzmocniono dach i okna dla zwiększenia sztywności auta. Zderzaki stały się bardziej wystające. Zmniejszono moc w silnikach V8.
W 1974 r. znów wprowadzono zmiany w zderzakach oraz materiałach, z jakich je wykonano. Wycofano silnik 440 Magnum, a w pozostałych wersjach ponownie ograniczono moc.
Dodge Challenger – wersje wyposażenia
Dodge Challenger Base – najtańszy wariant. Dostępny z silnikami Slant-6 3.7 oraz 5.2 V8. Auto miało proste wnętrze, ale opcjonalnie można było wybrać kolor tapicerki, zamówić system audio itp.
Dodge Challenger R/T (Road/Track) – sportowa wersja do użytku na drodze i na torze. Oferowana z silnikami 6.3 Magnum o mocy 335 KM, 7.0 HEMI o mocy 425 KM i 7.2 Magnum o mocy 375 KM. Miał fotele kubełkowe, sportowe zawieszenie, a na liście dodatków była m.in. klimatyzacja.
Dodge Challenger SE – łączył komfort i sportowe osiągi. Miał silniki 5.2 V8 i 6.3 V8, a opcjonalnie można było zamówić wariant z silnikiem 7.2 Magnum. Wyposażenie obejmowało wysokiej jakości tapicerkę, klimatyzację i system audio.
Dodge Challenger T/A (Trans Am) – wersja stworzona z myślą o wyścigach Trans-Am. Oferowana tylko w 1970 r. i tylko w nadwoziu coupe. Pod maskę wsadzono silnik 5.6 V8 o mocy 290 KM. Auto miało sportowe zawieszenie, mocniejsze hamulce, sportowy układ wydechowy i maskę z wlotami powietrza.
Dodge Challenger Rallye – miał podobne osiągi i konstrukcję do R/T, ale niższą moc. Oferowano go z silnikami 5.2 V8 i 5.6 V8. Na liście wyposażenia było m.in. sportowe zawieszenie.
Dodge Challenger – silniki
W pierwszej generacji samochodu Dodge Challenger były następujące silniki:
- 3.7 V6 – wprowadzony w 1970 r., moc 145 KM,
- 5.2 V8 – wprowadzony w 1970 r., moc 230 KM,
- 5.6 V8 – wprowadzony w 1970 r., moc 275-290 KM,
- 6.3 V8 – wprowadzony w 1970 r., moc 290 KM,
- 7.0 V8 – wprowadzony w 1970 r., moc 425 KM, wycofany w 1972 r.,
- 7.2 V8 – wprowadzony w 1970 r., moc 375 KM, z czasem obniżono ją do 350 KM.
Dodge Challenger – 2008-2023
Celowo pomijamy drugą generację modelu Dodge Challenger. Dane techniczne tego samochodu były dalekie od ekscytujących, bo bazował on na Mitsubishi. Prawdziwy Challenger powrócił dopiero w 2008 r. Zbudowano go na platformie Chrysler LX, która była bazą dla Chryslera 300C i Dodge'a Chargera. Samochód oferowano z silnikami V6 i V8. Przez wszystkie lata produkcji samochód nie przechodził poważnych zmian wyglądu, a jedynie dodawano nowe wersje specjalne oraz silniki.
Dodge Challenger – wersje wyposażenia i silniki
Dodge Challenger SE – podstawowa wersja, oferowana z silnikami 3.5 V6 o mocy 250 KM i 3.6 V6 o mocy 305 KM. Ten drugi wprowadzono w 2011 r. Lista wyposażenia standardowego obejmuje m.in. skórzane fotele, system multimedialny, klimatyzację.
Dodge Challenger GT – rozwinięcie wersji SE. Model oferowany w latach 2017-2019 z silnikiem 3.6 V6 o mocy 305 KM. Był to pierwszy Challenger z napędem na 4 koła. Poprawienie właściwości jezdnych w zakrętach można uznać za ukłon w stronę europejskich klientów.
Dodge Challenger R/T – jeden z najbardziej popularnych modeli w ofercie. Sprzedawany z silnikiem 5.7 HEMI V8 o mocy 372 KM, który od 2011 r. ma maksymalną moc 375 KM. Auto wyróżnia się sportowym zawieszeniem, mocniejszymi hamulcami oraz sportowymi akcentami stylistycznymi.
Dodge Challenger SRT8 – najmocniejsza wersja w bazowej ofercie. Skrót SRT pochodzi od Street&Racing Technology, co zdradza aspiracje samochodu. Do 2010 r. oferowany z silnikiem 6.1 HEMI V8 o mocy 425 KM, a od 2011 r. z silnikiem 6.4 HEMI V8 o mocy 470 KM. Cechy charakterystyczne to m.in. sportowe zawieszenie, wydajniejsze hamulce, fotele kubełkowe oraz wlot powietrza na masce.
Dodge Challenger Hellcat – oferowany od 2015 r., a w 2018 r. wprowadzono wersję z poszerzonym nadwoziem. Pod maską pracuje silnik 6.2 HEMI V8 z kompresorem. Jego moc początkowo wynosiła 707 KM, a od 2018 r. wzrosła do 717 KM w wersji Widebody. To samochód o torowej charakterystyce, którym można jeździć na co dzień.
Dodge Challenger Demon – najmocniejszy Challenger w historii. Wyposażono go w silnik 6.2 HEMI V8 z kompresorem. Maksymalna moc wynosi 840 KM przy paliwie 100-oktanowym. To pierwsze w historii auto, które wyposażono seryjnie w opony przygotowane do wyścigów na prostej. Może pokonać dystans 1/4 mili w czasie poniżej 10 sekund.
Dodge Challenger z USA – dlaczego warto?
Stany Zjednoczone to ojczyzna marki Dodge, więc to oczywiste, że właśnie tu znajdziesz największy wybór wersji i roczników w różnym stanie, z różnymi przebiegami i w rozmaitych wersjach nadwozia. Dodatkowo Dodge z USA będzie tańszy w zakupie niż w przypadku poszukiwań na rynku europejskim, ponieważ amerykańscy klienci już na starcie mogli go mieć w niższych cenach. Jeżeli planujesz zakup egzemplarza z pierwszej generacji, to będzie on świetną lokatą kapitału. W USA jest też prężnie działający rynek części zamiennych, potrzebnych do odrestaurowania takiego samochodu.
Dodge Challenger z USA – tylko z Bryki z Ameryki
Auta z USA cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. Jeżeli marzy ci się Dodge Challenger z USA, najlepiej poszukać go i kupić, korzystając z usług sprawdzonego i doświadczonego partnera. W Bryki z Ameryki pomożemy ci spełnić marzenia o prawdziwym muscle car z krwi i kości.
Zadzwoń lub napisz, umów się na spotkanie, a my pomożemy ci znaleźć odpowiedni samochód i na podstawie twoich preferencji określimy przybliżone koszty sprowadzenia do Polski.
Oferta Bryki z Ameryki obejmuje:
- znalezienie samochodu, sprawdzenie jego historii i w miarę możliwości również kontrola stanu technicznego;
- udział w licytacji;
- transport auta do portu w USA, fracht do Europy z opcjonalnym ubezpieczeniem, dostawa pod wskazany adres;
- pomoc w formalnościach i opłatach celnych oraz skarbowych;
- pomoc w naprawie lub odrestaurowaniu auta;
- pomoc w przygotowaniu samochodu do rejestracji w Polsce.
Skontaktuj się z nami, spotkajmy się i porozmawiajmy o twoich motoryzacyjnych marzeniach. Dodge Challenger jeszcze nigdy nie był tak blisko!