Dodge Charger z USA
Amerykańska motoryzacja to przede wszystkim kultowe muscle cars, a do takich zalicza się właśnie Dodge Charger. Auto przeszło ciekawą drogę od pierwszej generacji aż po siódmą. Jeżeli marzy ci się taki samochód, to z nami marzenia mogą stać się rzeczywistością. W naszej ofercie znajdziesz wiele samochodów Dodge z USA, w tym właśnie model Charger. Zanim podejmiesz decyzję, poznaj jego historię i poszczególne generacje, z wyjątkiem IV i V, które nie zyskały sympatii ze strony miłośników motoryzacji.
I generacja (1966-1967)
Dodge Charger był odpowiedzią na rosnącą popularność muscle cars. Twórcy założyli sobie, że będzie większy i bardziej przestronny od swoich bezpośrednich konkurentów. Co ciekawe, podobną misję miał zaprezentowany w 1969 r. Dodge Challenger. Pierwszą generację Chargera charakteryzują nadwozie typu fastback i nowoczesny wygląd. W 1967 r. auto przeszło lifting polegający na przeprojektowaniu grilla i tylnego pasa.
Dodge Charger – dane techniczne I gen.
Samochód oferowano w czterech wersjach silnikowych. W przypadku samochodu Dodge Charger spalanie ma drugorzędne znaczenie, ale warto wspomnieć, że największy z nich miał zapotrzebowanie rzędu nawet 21 l paliwa na 100 km.
- 3.7 Slant Six – 6 cylindrów, rzędowy, moc – 145 KM, moment obrotowy – 292 Nm;
- 5.2 V8 Small Block – 8 cylindrów w układzie V, moc – 230 KM, moment obrotowy – 445 Nm;
- 6.3 V8 Big Block (383 Magnum) – 8 cylindrów w układzie V, moc – 325 KM, moment obrotowy – 576 Nm;
- 7.0 V8 HEMI (426 HEMI) – 8 cylindrów w układzie V, moc – 425 KM, moment obrotowy – 664 Nm.
Dodge Charger – wymiary I gen.
Wymiary nadwozia:
- Długość: 5170 mm
- Szerokość: 1930 mm
- Wysokość: 1350 mm
- Rozstaw osi: 2970 mm
- Masa własna: ok. 1600-1750 kg (w zależności od wersji silnikowej)
- Pojemność bagażnika: ok. 400 l
Dodge Charger – wersje wyposażenia I gen.
Pierwsza generacja była oferowana tylko w bazowym wariancie z możliwością doposażenia. W standardzie były m.in. obrotomierz, przednie fotele składane na płasko i welurowa tapicerka. Na liście opcji znalazły się m.in. skórzana tapicerka, klimatyzacja i radio.
II generacja (1968-1970)
Druga generacja charakteryzowała się kształtem nazwanym "Coke bottle shape", a więc inspirowanym butelką napoju Coca-Cola. Zintegrowane tylne światła w formie listwy zastąpiono okrągłymi lampami. Po raz pierwszy pojawił się też Dodge Charger R/T. W 1969 r. pokazano wyścigową odmianę Daytona ze skrzydłem aerodynamicznym i wydłużonym przodem. W 1970 r. przeprojektowano grill i tylne lampy. Druga generacja zyskała dodatkową sławę po występie w filmie "Bullit".
Dodge Charger – dane techniczne II gen.
W II generacji lista silników rozrosła się, pojawił się też jeden motor, który był oferowany tylko i wyłącznie jako opcja.
- 3.7 Slant Six – 6 cylindrów, rzędowy, moc – 145 KM, moment obrotowy – 292 Nm;
- 5.2 V8 Small Block – 8 cylindrów w układzie V, moc – 230 KM, moment obrotowy – 445 Nm;
- 6.3 V8 (383 Magnum) – 8 cylindrów w układzie V, moc – 330 KM, moment obrotowy – 576 Nm;
- 7.2 V8 (440 Magnum) – 8 cylindrów w układzie V, moc – 375 KM, moment obrotowy – 651 Nm;
- 7.0 V8 HEMI (426 HEMI) – 8 cylindrów w układzie V, moc – 425 KM, moment obrotowy – 664 Nm;
- 7.2 V8 Six–Pack (opcja) – 8 cylindrów w układzie V, moc – 390 KM, moment obrotowy – 664 Nm.
Dodge Charger – wymiary II gen.
Wymiary nadwozia:
- Długość: 5280 mm
- Szerokość: 1950 mm
- Wysokość: 1350 mm
- Rozstaw osi: 2970 mm
- Masa własna: ok. 1650–1850 kg (w zależności od wersji silnikowej)
- Pojemność bagażnika: ok. 400 l
Dodge Charger – wersje wyposażenia II gen.
W podstawowej wersji na liście standardowego wyposażenia znalazły się m.in. kanapowe fotele i radio AM. Nowością był wariant R/T (Road/Track) z ulepszonym zawieszeniem, silnikami 440 Magnum i 426 HEMI. Opcjonalnie oferowano przednie hamulce tarczowe. W 1969 r. pojawił się Charger Daytona, który był autem wyścigowym z homologacją drogową.
III generacja (1971-1974)
W 1971 r. zaprezentowano kolejną generację modelu Charger. Samochód przeszedł zmiany stylistyczne i stał się jeszcze bardziej opływowy przy jednoczesnym zachowaniu koncepcji butelkowego kształtu. W 1973 r. wprowadzono zmiany w wyglądzie, które były podyktowane nowymi przepisami. Były to m.in. zderzaki pochłaniające energię. W 1974 r. zostały one ponownie zmienione.
Dodge Charger – dane techniczne III gen.
W trzeciej generacji modelu ponownie było 6 silników i kontynuowano produkcję rzędowej szóstki, ale jej moc była znacząco ograniczana ze względu na zmiany w przepisach i kryzys paliwowy. Do oferty dołączył 5.6 V8 i opuścił ją 7.2 V8 Six-Pack.
- 3.7 Slant Six – 6 cylindrów, rzędowy, moc – 110–125 KM, moment obrotowy – 258–271 Nm;
- 5.2 V8 Small Block – 8 cylindrów w układzie V, moc – 230 KM, moment obrotowy – 445 Nm;
- 5.6 V8 Small Block – 8 cylindrów w układzie V, moc – 275 KM, moment obrotowy – 488 Nm;
- 6.3 V8 (383 Magnum) – 8 cylindrów w układzie V, moc – 300 KM, moment obrotowy – 576 Nm;
- 7.2 V8 (440 Magnum) – 8 cylindrów w układzie V, moc – 375 KM, moment obrotowy – 651 Nm;
- 7.0 V8 HEMI (426 HEMI) – 8 cylindrów w układzie V, moc – 425 KM, moment obrotowy – 664 Nm.
Dodge Charger – wymiary III gen.
Wymiary nadwozia:
- Długość: 5280 mm
- Szerokość: 1950 mm
- Wysokość: 1360 mm
- Rozstaw osi: 2970 mm
- Masa własna: 1650-1900 kg (w zależności od wersji silnikowej)
- Pojemność bagażnika: ok. 400 l
Dodge Charger – wersje wyposażenia III gen.
Do wersji bazowej dołączyła bardziej luksusowa SE, która miała m.in. skórzaną tapicerkę, dodatki imitujące drewno, a opcjonalnie także dwukolorowe malowanie. Wersja R/T była dostępna z silnikami 383 Magnum, 440 Magnum i 426 HEMI. Miała sportowe zawieszenie i większe hamulce. Opcjonalnie oferowano do niej pakiet Super Track Pak z jeszcze większymi hamulcami i bardziej wydajną chłodnicą. Pomiędzy SE i R/T był też wariant pośredni o oznaczeniu 500. Na liście wyposażenia dodatkowego były m.in. kubełkowe fotele, klimatyzacja i radio z odtwarzaczem kaset.
VI generacja (2005-2010)
Po dwóch nieudanych próbach zmniejszenia Chargera, żeby mógł konkurować z japońskimi i europejskimi autami, model zniknął z rynku w 1987 r. i powrócił w 2005 r. Przy okazji przeszedł kolejną ogromną rewolucję, bo od tego momentu zaczęto go oferować w nadwoziu typu sedan. Auto bazowało na tej samej platformie co Chrysler 300C i Dodge Magnum. Po raz pierwszy pojawił się też Dodge Charger SRT-8.
Dodge Charger – dane techniczne VI gen.
W szóstej generacji modelu oferowano 4 silniki. Były to jednostki V6 i V8.
- 2.7 V6 – 6 cylindrów w układzie V, moc – 190 KM, moment obrotowy – 258 Nm;
- 3.5 V6 – 6 cylindrów w układzie V, moc – 250 KM, moment obrotowy – 339 Nm;
- 5.7 V8 HEMI – 8 cylindrów w układzie V, zarezerwowany dla R/T, moc – 340 KM, moment obrotowy – 529 Nm;
- 6.1 V8 HEMI – 8 cylindrów w układzie V, zarezerwowany dla SRT8, moc – 425 KM, moment obrotowy – 569 Nm.
Dodge Charger – wymiary VI gen.
Wymiary nadwozia:
- Długość: 5082 mm
- Szerokość: 1892 mm
- Wysokość: 1478 mm
- Rozstaw osi: 3052 mm
- Masa własna: 1730–1950 kg (w zależności od wersji silnikowej)
- Pojemność bagażnika: ok. 460 l
Dodge Charger – wersje wyposażenia VI gen.
W VI gen. oferowano 4 wersje wyposażenia. W Base były dostępne silniki V6, manualna klimatyzacja, radio CD z 6 głośnikami i fotele z materiałową tapicerką. SXT miała lepsze materiały wykończeniowe, tempomat i aluminiowe felgi 17". W wersji R/T na liście były skórzane fotele, nagłośnienie Boston Acoustics, sportowe zawieszenie i silnik 5.7 HEMI. Wersja SRT8 miała silnik 6.1 HEMI, hamulce Brembo, kubełkowe fotele z emblematami SRT, sportowe zawieszenie i felgi aluminiowe 20".
VII generacja (2011-2023)
Siódma generacja nawiązywała kształtem do poprzedniej, ale jej stylistyka stała się bardziej opływowa i agresywna. Tylna listwa LED nawiązywała do modelu z lat 60., podobnie jak pierścienie LED w reflektorach. W 2015 r. zaktualizowano stylistykę i auto zyskało bardziej muskularną linię nadwozia. W 2020 r. wprowadzono m.in. wersję Widebody z poszerzonymi nadkolami.
Dodge Charger – dane techniczne VII gen.
Oprócz silników wolnossących pojawiła się rodzina silników Hellcat, które są doładowane kompresorem. Z oferty zniknął silnik 2.7 V6.
- 3.5 V6 – 6 cylindrów w układzie V, moc – 250 KM, moment obrotowy – 339 Nm;
- 3.6 V6 Pentastar – 6 cylindrów w układzie V, moc – 292–305 KM, moment obrotowy – 353 Nm;
- 5.7 V8 HEMI – 8 cylindrów w układzie V, moc – 370 KM, moment obrotowy – 536 Nm;
- 6.4 V8 HEMI (Scat Pack) – 8 cylindrów w układzie V, moc – 485 KM, moment obrotowy – 644 Nm;
- 6.2 V8 Hellcat – 8 cylindrów w układzie V, kompresor, moc – 717 KM, moment obrotowy – 881 Nm;
- 6.2 V8 Hellcat Redeye – 8 cylindrów w układzie V, kompresor, moc – 797 KM, moment obrotowy – 959 Nm;
- 6.2 V8 Hellcat Jailbreak – 8 cylindrów w układzie V, kompresor, moc – 807 KM, moment obrotowy – 959 Nm.
Dodge Charger – wymiary VII gen.
Wymiary nadwozia:
- Długość: 5039-5100 mm (w zależności od wersji)
- Szerokość: 1905-1980 mm (w zależności od wersji)
- Wysokość: 1478 mm
- Rozstaw osi: 3052 mm
- Masa własna: 1820-2100 kg (w zależności od wersji)
- Pojemność bagażnika: 467 l
Dodge Charger – wersje wyposażenia VII gen.
Wersja podstawowa ma oznaczenie SE i oferowano ją dopiero od 2014 r. Ma silniki V6, materiałowe siedzenia, system multimedialny z ekranem 4,3". W SXT pojawił się m.in. opcjonalny napęd AWD dla silników V6, a także skórzana kierownica i elektrycznie regulowane fotele. Wersja R/T ma silnik 5.7 HEMI, sportowe zawieszenie i skórzaną tapicerkę. Scat Pack zawiera m.in. adaptacyjne zawieszenie, sportowe fotele i hamulce Brembo. Wersje Hellcat mają rozbudowane pakiety aerodynamiki i zawieszenie dostosowane do wysokich osiągów silników.
Dodge Charger z USA – czy warto?
Dodge z USA to samochód, z którym z pewnością wyróżnisz się na drodze i dostarczy ci niezapomnianych wrażeń. Niezależnie od tego, czy wybierzesz klasycznego Chargera, czy postawisz na nowoczesną wersję, staniesz się właścicielem nietuzinkowego auta. Auta z USA cieszą się dużą popularnością, bo muscle car najlepiej kupować w ojczyźnie tej klasy samochodów.
Dodge Charger z USA – tylko z Bryki z Ameryki!
Import auta z USA najlepiej powierzyć sprawdzonemu pośrednikowi. Jako Bryki z Ameryki od lat profesjonalnie sprowadzamy auta z USA, więc doskonale wiemy, gdzie jest najlepszy asortyment, który port w Europie wybrać i uczestniczymy w każdym etapie transakcji.
Usługi Bryki z Ameryki obejmują:
- znalezienie auta i udział w aukcji;
- transport samochodu do portu w USA, fracht i transport pod wskazany adres;
- pomoc w formalnościach celnych i podatkowych;
- pomoc w przygotowaniu auta do rejestracji.
Nie czekaj, skontaktuj się z nami już teraz. Nasi specjaliści odpowiedzą na twoje pytania i pomogą ci w bezpiecznym sprowadzeniu wymarzonego auta z USA!