Ford Explorer z USA
Ford Explorer to rodzinny SUV, który zaczynał jako wszechstronna terenówka. Auto było oferowane również w Europie, ale tylko przez krótki czas, pod koniec lat 90. ubiegłego stulecia, sprzedawano go także w Polsce. Wtedy jednak europejscy klienci woleli hatchbacki i kombi. W 2020 r. Explorer powrócił na rynek europejski, bo stary kontynent pokochał SUV-y. Obecnie na rynku jest już VI generacja tego modelu. Jeżeli interesuje cię taki Ford z USA, to warto zainteresować się właśnie V i VI wypustem Explorera. Zanim wyruszysz na poszukiwania, poznaj najważniejsze informacje.
Ford Explorer V gen. (2011-2019)
Ford Explorer V generacji był oferowany tylko na rynku amerykańskim. Samochód bazuje na platformie D4, którą dzieli z modelem Taurus. To oznacza, że jest bardziej nastawiony na zapewnienie komfortu i dobrego prowadzenia na szosie. Nacisk położono tu na wygodę dla całej rodziny. Zawieszenie to kolumny MacPhersona z przodu i wielowahaczowa konstrukcja z tyłu. Auto oferowano z napędem na przód lub na wszystkie koła z systemem Terrain Management System, który ma 4 tryby - Normal, Mud/Ruts, Sand, Grass/Gravel/Snow.
W 2016 pojawił się pierwszy lifting V gen. modelu Ford Explorer. Silnik 2.0 EcoBoost został zastąpiony przez 2.3 EcoBoost. Zamiast systemu MyFord Touch pojawił się SYNC 3. Z wyglądu zmieniono grill i reflektory. W 2018 r. nastąpiły kolejne zmiany i objęły zderzaki oraz lampy tylne, rozszerzono też pakiet Co-Pilot360.
W latach 2013-2019 oferowano wersję Sport z silnikiem 3.5 EcoBoost o mocy 365 KM, która ma m.in. sportowe zawieszenie i felgi 20".
Ford Explorer - dane techniczne
W V generacji modelu Ford Explorer były dostępne następujące silniki:
- 2.0 EcoBoost R4 (2011-2015) - moc 240 KM, maksymalny moment obrotowy 366 Nm, napęd FWD, skrzynia 6-biegowa automatyczna;
- 3.5 V6 Ti-VCT - moc 290 KM, maksymalny moment obrotowy 346 Nm, napęd FWD lub AWD, skrzynia 6-biegowa automatyczna;
- 2.3 EcoBoost R4 (od 2016 r.) - moc 280 KM, maksymalny moment obrotowy 420 Nm, napęd FWD lub AWD, skrzynia 6-biegowa automatyczna, z tym silnikiem w modelu Ford Explorer spalanie wynosi 10,2-11,2 l na 100 km, czyniąc go optymalnym wyborem.
- 3.5 EcoBoost V6 (wersje Sport i Platinum) - moc 365 KM, maksymalny moment obrotowy 475 Nm, napęd AWD, skrzynia 6-biegowa automatyczna.
Ford Explorer - wersje wyposażenia i pakiety dodatkowe
Samochód był dostępny w następujących wersjach wyposażenia:
- Base - podstawowy wariant, fotel kierowcy z manualną regulacją w 6 kierunkach, system MyFord Touch z ekranem 4,2", klimatyzacja manualna, stalowe felgi 17", kamera cofania, Ford Co-Pilot360 z automatycznym hamowaniem i asystentem utrzymania pasa ruchu.
- XLT - dodatkowo tapicerka materiałowa premium, fotel kierowcy z elektryczną regulacją w 10 kierunkach, Ford SYNC 3 z ekranem 8", klimatyzacja dwustrefowa, felgi aluminiowe 18", czujniki parkowania z tyłu i dostęp bezkluczykowy.
- Limited - dodatkowo skórzana tapicerka, podgrzewane i wentylowane fotele przednie, system audio Sony z 12 głośnikami, trzystrefowa klimatyzacja, felgi 20", adaptacyjny tempomat, system kamer 360.
- Sport - sportowe fotele z tapicerką skórzano-zamszową, sportowy układ wydechowy, silnik 3.5 EcoBoost o mocy 365 KM, felgi 20".
- Platinum - oferowana od 2016 r. Zawiera m.in. fotele ze skóry Nirvana, z funkcją masażu, podgrzewaną kierownicę, system audio Sony, system SYNC 3 z ekranem 8", felgi 20", pełny pakiet Co-Pilot360, asystenta parkowania.
Dodatkowe pakiety wyposażenia:
- Appearance Package dla wersji XLT - chromowane akcenty, szare felgi 20", skórzana tapicerka.
- XLT Sport Appearance Package - czarne felgi 18", nakładki na progi, sportowe fotele.
- Trailer Tow Package - zaczep do ciągnięcia przyczepy, kontroler hamulców przyczepy, możliwośc holowania przyczepy o łącznej masie 2268 kg.
- Technology Package dla wersji Limited - nawigacja, system audio Sony, asystent parkowania.
Ford Explorer - wymiary
- Długość: 5019 mm
- Szerokość: 2004 mm (bez lusterek)
- Wysokość: 1727 mm
- Rozstaw osi: 2866 mm
- Masa: 2015-2230 kg (w zależności od napędu i wyposażenia)
- Pojemność bagażnika: 595 l (rozłożone siedzenia) / 1243 l (złożony 3. rząd siedzeń) / 2285 l (złożone oba rzędy tylnych siedzeń)
Ford Explorer VI gen. (2020-obecnie)
W 2020 r. zadebiutowała VI generacja Forda Explorera, która jest sprzedawana obecnie. W Europie była dostępna tylko przez 3 lata i została zastąpiona modelem elektrycznym. Warto wiedzieć, że elektryczny Explorer nie jest sprzedawany w Stanach Zjednoczonych. Auto bazuje na platformie CD6, którą dzieli z modelem Lincoln Aviator. Maska i klapa zostały wykonane z aluminium. Dostępne napędy to RWD i AWD z systemem TMS z 7 trybami pracy. W 2025 r. wprowadzono BlueCruise - system jazdy autonomicznej.
Wersje specjalne to Ford Explorer ST z silnikiem 3.0 EcoBoost o mocy 400 KM, nastawiony na off-road Explorer Timberline oraz luksusowy Explorer King Ranch. W 2025 r. auto przeszło lifting. Zmieniono grill, reflektory i zderzaki. W środku pojawił się system Ford Digital Experience z ekranem 13,2", liczba wersji wyposażenia została zmniejszona do 4.
Ford Explorer - dane techniczne
Podczas gdy w Europie Ford Explorer był oferowany tylko jako hybryda plug-in z silnikiem benzynowym 3.0 V6, w USA do wyboru są dwa silniki benzynowe i tradycyjna hybryda bez funkcji ładowania. Dlatego trudno się dziwić, że klienci nadal woleli auta z USA. Do wyboru są następujące jednostki:
- 2.3 EcoBoost R4 - moc 300 KM, maksymalny moment obrotowy 420 Nm, napęd RWD lub AWD, skrzynia 10-biegowa automatyczna;
- 3.0 EcoBoost V6 (twin-turbo) - moc 400 KM, moment obrotowy 563 Nm, napęd AWD, skrzynia 10-biegowa automatyczna;
- 3.3 V6 Hybrid - moc łączna 318 KM, maksymalny moment obrotowy 437 Nm, napęd RWD lub AWD, skrzynia 10-biegowa automatyczna.
Ford Explorer - wersje wyposażenia i pakiety dodatkowe
Ford Explorer występuje w następujących wersjach wyposażenia:
- Base / Active (od 2025 r.) - ma m.in. fotele materiałowe, elektryczną regulację fotela kierowcy w 10 kierunkach, system SYNC 4 z ekranem 13,2", trzystrefową klimatyzację, felgi 18", system Co-Pilot360, kamerę cofania.
- XLT/ST-Line (od 2025) - ma m.in. podgrzewane fotele, system audio B&O, felgi 20", sportowe akcenty.
- Limited - skórzana tapicerka, wentylowane i podgrzewane fotele, system audio B&O z 14 głośnikami, felgi 20", adaptacyjny tempomat, system kamer 360.
- ST - sportowe fotele skórzane, sportowe zawieszenie, sportowy układ wydechowy, bardziej płaska kierownica, silnik 3.0 EcoBoost o mocy 400 KM.
- Platinum - skóra premium, fotele z funkcją masażu, ekran Virtual Cockpit 12,3", felgi 21", kompletny system Co-Pilot360 Assist+, autopilot BlueCruise.
- Timberline (od 2021 r.) - opony terenowe, prześwit zwiększony o 21 mm, osłony podwozia, haki holownicze, TMS z trybami off-road.
- King Ranch (2021-2023) - skóra Mesa, luksusowe wykończenie, pakiet technologiczny z modelu Limited.
Dodatkowe pakiety wyposażenia:
- ST Appearance Package - czarne felgi, czerwone zaciski hamulcowe, grafiki ST.
- Trailer Low Package - kontroler przyczepy, holowanie do 2540 kg.
- Technology Package - system B&O z 14 głośnikami, Active Park Assist 2.0, ładowarka bezprzewodowa.
- Ford Co-Pilot 360 Assist+ - m.in. adaptacyjny tempomat, rozpoznawanie znaków drogowych, BlueCruise.
Ford Explorer - wymiary
- Długość: 5050 mm
- Szerokość: 2004 mm (bez lusterek)
- Wysokość: 1778 mm
- Rozstaw osi: 3025 mm
- Masa: 1970-2340 kg (w zależności od napędu i wersji)
- Pojemność bagażnika: 515 l (rozłożone siedzenia) / 1356 l (złożony 3. rząd siedzeń) / 2485 l (złożone oba rzędy siedzeń)
Ford Explorer z USA - czy warto?
Ford Explorer to duży, dobrze wyglądający, mocny i komfortowy rodzinny SUV, który jest doskonałą alternatywą dla japońskich i niemieckich konstrukcji. Szeroka gama silników, bogate wyposażenie i niskie ceny na rynku wtórnym w USA sprawiają, że warto sprowadzić go ze Stanów Zjednoczonych. Jego trzyletni powrót do Europy nie był zbyt udany. Można sądzić, że po prostu miał odświeżyć klientom pamięć o tym modelu przed wejściem na europejski rynek Explorera EV.
Ford Explorer z USA - tylko z Bryki z Ameryki!
Wiesz już, że import auta z USA to opłacalna inwestycja. Jeżeli chcesz cieszyć się wymarzonym samochodem i spokojem przy minimalnym wysiłku, możesz sprowadzić auto z pomocą Bryki z Ameryki. Zajmiemy się każdym etapem transakcji - od poszukiwań w USA po pomoc w rejestracji w Polsce. Nasi specjaliści czekają na twój telefon!
Usługi Bryki z Ameryki obejmują:
- wyszukanie i sprawdzenie samochodu;
- udział w licytacji;
- transport do portu w USA, fracht do Europy z opcjonalnym ubezpieczeniem, transport pod wskazany adres w Polsce;
- pomoc w formalnościach oraz opłatach celnych i skarbowych;
- pomoc w przygotowaniu auta do rejestracji w Polsce i naprawie auta uszkodzonego.
Bryki z Ameryki to setki zadowolonych klientów, którzy dzięki naszej pomocy spełnili swoje motoryzacyjne marzenia. Dołącz do nich i skorzystaj z naszych usług, jeśli chcesz cieszyć się Fordem Explorerem z USA!